Łączymy offline z online Darmowa wycena

Tania strona internetowa – co wpływa na jej cenę i czy warto oszczędzać?

Co wpływa na cenę strony internetowej?

W ciągu ostatniej dekady strony internetowe stały się podstawowym narzędziem biznesowym, służącym do zaprezentowania oferty firmy oraz pozyskiwania i obsługi klientów. Trudno zatem wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie miałoby własnej, profesjonalnej strony internetowej, z jasno określoną ofertą, profilem prowadzonej działalności i danymi kontaktowymi.

Stworzenie takiej strony oczywiście kosztuje. Ile? Można odpowiedzieć na to podobnie, jak na pytanie o to, ile kosztuje samochód? To zależy. Od marki, modelu, rocznika, dodatkowego wyposażenia itd. Podobnie jest ze stroną internetową. Istnieje wiele czynników, które wpływają na ostateczną cenę serwisu. Dzisiaj przybliżymy Wam zależności wynikające z kosztów projektowania serwisów WWW.

Co wpływa na cenę strony internetowej?

Wśród najważniejszych czynników decydujących o budżecie, który należy przeznaczyć na realizację projektu strony WWW, wyróżnić musimy przede wszystkim: typ strony, jej funkcjonalność, profesjonalizm wykonawcy, a także czas jaki należy poświęcić na przygotowanie projektu. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z czynników i spróbujmy określić, gdzie można, a gdzie zdecydowanie nie warto szukać oszczędności.

Profesjonalizm wykonawcy i jakość projektu

Profesjonalizm wykonawcy ma wpływ na cenę strony www

W Internecie można znaleźć oferty freelancerów, którzy podejmą się stworzenia strony za około 100 – 500 zł. Należy jednak pamiętać, że jakość wykonania strony w tej cenie może znacząco odbiegać od naszych oczekiwań. Freelancer jest tylko człowiekiem i zdarza mi się popełniać błędy, których nikt na etapie programowania nie wyłapie. Liczba prowadzonych przez niego projektów w jednym czasie może wpłynąć na jakość kodu, który w przyszłości może przełożyć się na niestabilne działanie serwisu. Strona internetowa jest natomiast pierwszą wizytówką firmy, z jaką spotyka się potencjalny klient – nie może zatem wyglądać inaczej, niż świetnie.

Dlatego najlepszą drogą do stworzenia profesjonalnego serwisu WWW, który w pełni odzwierciedla nasze oczekiwania, jest współpraca z agencją marketingową. Tworzenie strony internetowej we współpracy z agencją, pozwala przekształcić pierwotny pomysł w realne narzędzie spełniające określone funkcje. Warunkiem zbudowania takiego serwisu, jest dobrze skoordynowana praca zespołu specjalistów, wśród których znajdują się graficy, programiści, analitycy, testerzy oraz wiele innych osób zaangażowanych w projekt.

Profesjonalna agencja interaktywna przeprowadzi również na początku współpracy analizę potrzeb i doradzi, jaki typ strony będzie najbardziej optymalny dla danego biznesu, a tym samym pomoże zoptymalizować koszty potrzebne na stworzenie serwisu.

Typ strony internetowej

Na koszty strony wpływa także typ strony

Na cenę serwisu znaczny wpływ ma również typ strony internetowej oraz funkcje, jakie oferuje użytkownikom. Zupełnie inne koszty związane są z zaprojektowaniem statycznej strony wizytówki, a inne z rozbudowanym serwisem korporacyjnym. Zdecydowanie mniej środków zostanie przeznaczonych na postawienia prostego bloga, a znacznie więcej pochłonie budowa ogólnopolskiego portalu informacyjnego. To właśnie typ strony internetowej w zdecydowanym stopniu wpływa na to, jaki budżet należy przeznaczyć na projekt. Wiąże się to również z implementacją odpowiednich technologii i rozwiązań programistycznych, a także liczbą zaangażowanych osób.

Aby zoptymalizować koszty przeznaczone na przygotowanie serwisu, należy już wcześniej określić, jaki typ strony będzie najbardziej odpowiedni dla naszego biznesu, jaką funkcję ma spełniać strona oraz jakie funkcjonalności oferować użytkownikom. Tania strona internetowa powinna zawierać jedynie te opcje, które pozwalają spełniać jej podstawową rolę, jaką może być np. przedstawienie informacji o firmie, pozyskanie klienta/czytelnika, czy zachęcenie do udziału w konkursie.

No dobrze, a jak zatem wyjaśnić różnicę w cenie dwóch niemal identycznych stron internetowych?

Należy zagłębić się w szczegóły!

Liczba przygotowanych makiet podstron

Ilość makiet zwiększa koszty strony

Praca nad tworzeniem strony internetowej zaczyna się od przygotowania projektów graficznych (tzw. makiet lub widoków) strony głównej oraz podstron. Cena serwisu zależy więc w dużym stopniu od ilości zaprojektowanych widoków oraz ich skomplikowania. Przygotowanie makiety, która będzie zawierać mocno zindywidualizowany układ, a także będzie spełniać zasady UX i SEO oraz poprawnie wyświetlać się zarówno na ekranie telewizora, monitora komputerowego oraz na urządzeniach mobilnych, wymaga ogromnego nakładu czasu i pracy projektantów.

Stworzenie strony internetowej od zera wymaga bowiem zaangażowania nie tylko programistów, ale też grafików, UX Designerów, osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie, copywriting czy marketing. Profesjonalna agencja jest w stanie wdrożyć każdą wizję Klienta, jednak wymaga to większych nakładów czasu i pracy.

Z przygotowaniem makiet wiąże się również liczba zmian, jakie będzie trzeba wprowadzić po przedstawieniu projektu Klientowi. Najczęściej przy podpisywaniu umowy określana jest również liczba tur poprawek graficznych, które może zgłaszać Klient.

Koszty przygotowania makiety można zniwelować opierając się np. o gotowy szablon strony, który będzie wymagał jedynie drobnych zmian adaptacyjnych. To nie tylko obniży cenę, ale pozwoli również skrócić czas powstawania strony internetowej.

Wygląd strony internetowej

Wygląd strony to jeden z najbardziej kosztownych elementów

Wygląd strony internetowej jest mocno powiązany z przygotowaniem makiety, ale pojęcie to zawiera również szereg innych elementów, których nie można przedstawić na statycznej grafice, a które warto omówić w kontekście kosztów związanych z projektowaniem stron WWW. Te element to przede wszystkim animacje, wideo oraz komponenty interaktywne, które mają wpływ na odczucia użytkownika związane z poruszaniem się po stronie.

Wszystkie te elementy muszą być przygotowane przez pracowników agencji lub zostać zakupione, co oczywiście podnosi cenę projektu.

Backend i system zarządzania treścią (CMS)

Ilość funkcji w CMSie jest czynnikiem zwieszającym koszt strony

Praca Backend developerów tym różni się od pracy Frontendowców, że efekt ich działań nie jest widoczny na pierwszy rzut oka. To jednak od profesjonalizmu programistów zajmujących się “przygotowaniem gruntu” pod stronę internetową zależy bezpieczeństwo danych, szybkość działania strony oraz wygoda związana z administracją serwisu.

Backend developerzy przygotują system zarządzania treścią (CMS), który pozwoli na edytowanie treści na stronie osobom nie będącym programistami. Dlatego też, ze względu na wygodę prowadzenia strony WWW, jego zalety są nieocenione. CMS umożliwia założenie kilku kont i przypisanie ról na stronie, dzięki czemu różni pracownicy będą mogli wprowadzać określone zmiany/aktualizacje, bez obaw o usunięcie przypadkowych plików.

Profesjonalnie przygotowany CMS będzie wspomagał również pozycjonowanie strony w wyszukiwarce oraz zabezpieczał stronę, robiąc automatyczne kopie zapasowe na wypadek awarii.

Jeżeli zlecenie zakłada wykonanie projektu statycznej strony wizytówki, składającej się z 2-4 podstron, z prostymi funkcjonalnościami, to nakład pracy po stronie agencji, a co za tym idzie cena, nie będą wysokie. Jeśli Klient potrzebuje natomiast rozbudowanego serwisu internetowego, z dedykowanym systemem CMS i podpięciem płatności online, to musi liczyć się ze znacznym wzrostem kosztów. Przygotowanie takiego serwisu łączy się bowiem z dużym nakładem pracy programistów.

Na rynku dostępne są również darmowe systemy zarządzania treścią, jak WordPress, Joomla lub Drupal, jednak ich integracja z różnymi stronami może wiązać się z określonymi problemami, co często podnosi cenę ich wdrożenia. Paradoksalnie “darmowy CMS” może okazać się więc droższy niż wykorzystanie autorskiego systemu przygotowanego przez agencję. Wszystko zależy jednak od stopnia skomplikowania i rozbudowania danej strony internetowej.

Liczba modułów na stronie

Im więcej modułów, tym strona będzie droższa

Liczba modułów dostępnych na stronie może być właściwie nieograniczona. W zależności od typu strony internetowej i celów, jakie ma spełniać, wdrożenie niektórych modułów jest niezbędne, inne natomiast generować będą jedynie koszty. Warto zatem dobrze przemyśleć, które elementy pozytywnie wpłyną na jakość naszej strony.

Stronie „wizytówce” w zupełności wystarczy moduł stron tekstowych, aktualności oraz formularz kontaktowy. W zależności od typu prowadzonej działalności i rynku, na którym działamy przydatna może być również galeria zdjęć i moduł zmiany języka. Jeśli strona internetowa będzie miała zajmować wysoką pozycję w Google warto również wdrożyć moduł blogowy, który aktualizowany w odpowiednie treści, pomoże podnieść pozycję w wyszukiwarce internetowej. Jeśli dysponujemy firmowymi kontami w serwisach społecznościowych, również warto zaimplementować na stronie odnośniki do nich. To pokaże, że firma idzie z duchem czasu i jest otwarta na różne formy komunikacji z klientem.

Wśród innych często implementowanych modułów znaleźć można również: wyszukiwarkę produktów, kalendarz wydarzeń, ankiety, fora dyskusyjne, newslettery czy programy partnerskie.

Stworzenie i wdrożenie treści na stronę

Przygotowanie treści można znacząco zwiększyć koszty

Strona internetowa nie będzie spełniać swojej roli jeśli nie zostanie uzupełniona w odpowiedniej jakości treści. Dotyczy to zarówno tekstów, jak i zdjęć czy filmów wideo. Jeśli zleceniodawca dysponuje zdjęciami, grafikami, tekstami oraz innymi materiałami, które mają znaleźć się na stronie, to przygotowanie ich nie będzie wymagało dodatkowej pracy po stronie agencji, co znacząco obniży ostateczny koszt. W przeciwnym wypadku, agencja będzie musiała zaangażować w proces powstawania strony dodatkowe osoby – designerów czy copywriterów, co znacząco podniesie koszty powstawania serwisu WWW.

Tania strona internetowa, czyli jaka?

Jaka strona www jest tania?

Tania strona internetowa to przede wszystkim taka, która skupia się na spełnieniu podstawowej funkcji, jaką może być np. pozyskanie klienta czy zachęcenie do udziału w konkursie. Praca nad optymalizacją kosztów strony internetowej powinna więc zacząć się już na etapie planowania. Warto zastanowić się, jakie elementy są niezbędne, by osiągnąć założone cele, a z jakich możemy zdecydowanie zrezygnować. Oto kilka porad, które pomogą obniżyć koszty związane z tworzeniem strony internetowej.

Poradnik stworzenia taniej strony internetowej

Infografika - Poradnik stworzenia taniej strony www

Skorzystaj z gotowego szablonu

Wykorzystując gotowy szablon oszczędzasz czas potrzebny na przygotowanie grafiki i jej modyfikacje. Często wystarczą niewielkie zmiany, aby osiągnąć optymalny efekt. Projektowanie grafiki od początku jest kosztowne, więc zadaj sobie pytanie – czy koniecznie musisz projektować wszystko od początku

Wykorzystaj istniejący system CMS

Projektowanie dedykowanego systemu zarządzania treścią wydłuży proces przygotowania strony internetowej o kilka tygodni, a nawet miesięcy. Pochłonie to również dodatkowe koszty związane z pracą programistów. Wykorzystując gotowy CMS (autorski system przygotowany przez agencję lub np. popularny WordPress) znacznie obniżysz koszty i skrócisz czas tworzenia strony WWW. W przypadku prostych stron „wizytówek”, na których treść raczej nie będzie modyfikowana z systemu CMS można również w ogóle zrezygnować.

Ogranicz dodatkowe funkcjonalności

Przed rozpoczęciem projektowania strony internetowej należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czemu ma służyć moja strona i jakie cele ma spełniać? Strona „wizytówka”, prezentująca najważniejsze informacje o firmie, nie wymaga implementacji dodatkowych animacji czy funkcji interaktywnych. W zupełności wystarczy moduł stron tekstowych, moduł aktualności oraz formularz kontaktowy. Wszelkie dodatkowe elementy będą nie tylko generować koszty, ale też odwracać uwagę użytkownika od najważniejszego przekazu oraz wpływać na szybkość ładowania się strony, co może zniechęcać użytkowników korzystających z wolnego łącza (np. internetu mobilnego) do odwiedzania strony.

Współpracuj z profesjonalistami

Zespół programistów pracujących w agencji interaktywnej zadba o jakość kodu i ostateczną wersję serwisu, znacznie lepiej niż freelancer, co przełoży się na stabilność strony i szybkość działania. To z kolei będzie miało wpływ na pozytywne doświadczenie użytkownika oraz jego postrzeganie firmy jako profesjonalnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *