Łączymy offline z online Darmowa wycena

Co powinna zawierać oferta realizacji strony internetowej?

komputer z uruchomiona stroną www

Strona internetowa to wizytówka Twojej firmy, która także może stać się podstawą kampanii marketingowej w Internecie. Aby tak jednak się stało, musi ona być profesjonalnie i dobrze wykonana.

Szukając ofert strony internetowej, zgłosisz się zapewne do agencji interaktywnej, która wyśle Ci prospekt swoich usług. Powinieneś uważnie przyjrzeć się wysłanej ofercie. Co powinna zawierać, byś miał pewność, że strona www zostanie wykonana rzetelnie i wedle Twoich wymagań?

Co najczęściej zawierają takie oferty na stronę www? Omówimy to w artykule.

 

Zakres prac, czyli co zostanie wykonane?

Musisz uzyskać szczegółowy wykaz tego, jaki zakres prac obejmuje oferta. Profesjonalna i pełna oferta wykonania strony www powinna zawierać:

  1. Analizę potrzeb klienta. Przed podjęciem się zlecenia, agencja powinna uzyskać jak więcej informacji na temat Twojej firmy, potrzeb dotyczących Twojej strony, celów, jakie chcesz uzyskać poprzez taką stronę itd.
  2. Przygotowanie szablonu HTML. To zadanie obejmuje przygotowanie projektu szablonu, jego programowanie, instalacje skryptów pomocniczych szablonu oraz wdrożenie go na stronę.
  3. Przygotowanie projektu graficznego strony. W tym miejscu w ofercie powinna znaleźć się informacja, ile wersji projektu graficznego zostanie przedstawionych.
  4. Wdrożenie systemu CMS. System CMS służy do zarządzania treścią. Pozwala on na samodzielną obsługę strony oraz zarządzanie informacją w serwisie, a także na tworzenie nowych kategorii, działów, szablonów, czyli rozbudowę strony. Może także wspomagać pozycjonowanie. Oferta na stronę www powinna podawać, jaki CMS zostanie wdrożony oraz czy przewidziane jest szkolenie z jego obsługi. Przeczytaj koniecznie nasz artykuł o systemach CMS.
  5. Optymalizację SEO. Strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod względem SEO, tak by nadawała się do pozycjonowania i promocji w wyszukiwarkach.
  6. Stworzenie architektury nawigacji. Oferta musi zawierać opcję wykonania klarownej, funkcjonalnej i intuicyjnej dla użytkownika nawigacji, która będzie spełniać najwyższe standardy zasad user experience.
  7. Dodatkowe integracje. W zależności od potrzeb integracje z kanałami social media, systemami płatności, wystawiania faktur, aukcjami internetowymi czy usługami kurierskimi. Jest to bardzo istotne zwłaszcza w przypadku tworzenia sklepów internetowych – czy oferta strony internetowej ma w cenie integrację jej z systemami płatności czy porównywarkami cenowymi?
  8. Stworzenie wersji responsywnej strony. Strona responsywna dopasowuje się rozmiarami, czyli skaluje się, do danego ekranu, czy jest to ekran komputera, tabletu czy smartfona. Posiadanie responsywnej strony to teraz niemal konieczność. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o responsywnych stronach www.
  9. Wersje językowe. Jeśli potrzebujesz innych wersji językowych, dowiedz się czy są one wliczone w cenę, a jeśli nie, to ile kosztują dodatkowo i jaki jest czas ich realizacji.
  10. Wsparcie serwisowe oraz aktualizowanie strony. Po odebraniu strony, zwłaszcza jeśli korzystasz z systemu CMS, będziesz mógł potrzebować wsparcia profesjonalistów. Sprawdź, czy agencja oferuje taką usługę. Jeśli nie chcesz sam aktualizować strony – ustal, czy oferta danej agencji obejmuje dokonywanie aktualizacji, jeśli tak, to przez jaki okres.

 

Strategia prac, czyli jak zostanie to wykonane

omawianie strategii biznesowej strony

Oferta na stronę www powinna określać, jak zostaną przeprowadzone pracę nad stroną. W przypadku stworzenia projektu graficznego, powinna znaleźć się informacja, czy będzie to oryginalny projekt czy oparty na gotowych szablonach. Jeśli chodzi o prawa autorskie do zdjęć, to klient powinien dowiedzieć się z oferty skąd będą pozyskiwane zdjęcia, czy będą to stockowe, darmowe fotki czy autorskie zdjęcia. W tym drugim przypadku musisz poznać koszt tych zdjęć oraz ustalić, do kogoś będą należeć prawa autorskie (do autora zdjęć czy do właściciela strony).

 

Kosztorys prac, czyli za ile zostanie to wykonane?

Kolejną ważną informacją w ofercie na stronę www jest cena usługi. Z pewnością będzie to też jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwrócisz uwagę. Kosztorys powinien mieć wyszczególnione wszystkie elementy zlecenia i każdy osobno wyceniony – tak byś mógł wybrać sobie to, co uznasz za potrzebne i od razu znać cenę tej części składowej projektu. Ponadto powinien zawierać strukturę płatności, czyli informacje o tym, ile jest wymaganej zaliczki, czy możliwa jest płatność w ratach itd., a także wskazanie, ile poprawek jest w cenie, a które są dodatkowe płatne. Na koniec powinna znajdować się całościowa cena za wykonanie wszystkich usług z oferty na stronę internetową. Ustalenia cenowe między Tobą a agencją mogą obejmować też adnotację, co w sytuacji, gdy strona się nie spodoba – czy możesz zrezygnować z dalszej współpracy i uzyskać częściowy zwrot kosztów, jeśli strona nie spełni Twoich oczekiwań. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ceny strony sprawdź nasz artykuł – “Jaki jest koszt strony internetowej?”.

 

Czas realizacji oraz harmonogram prac

symbol upływającego czasu

Oferta na stronę internetową powinna określać ostateczny termin realizacji oraz etapy zlecenia, czyli daty, w których wymagana jest zaliczka, uzyskasz wstępne propozycje, strona będzie oddana do użytkowania oraz czas na przekazanie uwag i na ich wdrożenie. Ustalenie szczegółowego harmonogramu prac pozwoli Ci sprawdzać terminowość zleceniodawcy.

 

Zespół projektowy, czyli kto będzie wykonywał Twój projekt

Profesjonalna oferta na stronę www musi zawierać informację o zasobach ludzkich, jakie agencja wyznaczy do pracy and Twoją stroną. Czy będzie nad nią pracowała grupa osób czy jeden informatyk oraz grafik? Po podpisaniu umowy powinieneś uzyskać dane kontaktowe do konkretnych informatyków, czy grafików, którzy będą się Twoją stroną zajmować, tak byś miał możliwość ustalania z nimi na bieżąco szczegółów zlecenia. Przydatne będzie też kilka zdań o zespole projektowym – jakie ma doświadczenie, w czym każdy jego członek jest dobry, czemu to właśnie te osoby idealnie się nadadzą do pracy na Twoją stroną.

 

Dodatkowe informacje i materiały

Abyś miał pewność, że odpowiednia agencja zajmować będzie się Twoją stroną, wskazane jest by w ofercie na stronę internetową znalazło się dotychczasowe portfolio firmy czy case study, którymi miała się okazję zajmować. Dzięki temu dowiesz się, czy agencja wykonuje estetyczne i funkcjonalne strony, a także czy jej dotychczasowe realizacje są zbliżone do tego czego wymagasz i czy ma doświadczenie w Twojej branży.

 

Podsumowanie – co powinna zawierać dobra oferta od agencji?

rozmowa z klientem o zakresie prac nad stroną

Oferty stron www agencji interaktywnych często są zbyt lakoniczne – zawierają cenę, ogólnikowe informacje o wykonywanych usługach i ostateczny termin realizacji. Tymczasem istotny jest pełen harmonogram prac, który pozwali ocenić na bieżąco terminowość wykonywania zlecenia, szczegółowy cennik, a także informacja o tym, co zostanie wykonane i w jaki sposób. Sprawdź też, czy oferta obejmuje szkolenia – jeśli nie miałeś do tej pory do czynienia z systemami CMS, samodzielne aktualizowanie strony www może być sporym wyzwaniem. Wymagaj od firmy jak najbardziej rozubudowanej i precyzyjnej oferty oraz jasnych zasad współpracy. Uchroni Cię to przed wieloma problemami na etapie realizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *