Łączymy offline z online Darmowa wycena

Spójna identyfikacja wizualna, czyli jak świadomie kreować wizerunek firmy

Spójna identyfikacja wizualna firmy - przykład

Dawno już minęły czasy, w których dobry pomysł i profesjonalne podejście do realizacji usługi wystarczyły, żeby osiągnąć sukces w biznesie. Dziś, jeśli chcemy utrzymać się na powierzchni i pokonać swoich konkurentów, musimy się znacznie bardziej postarać. Istotna jest już nie tylko jakość produktu czy zapotrzebowanie na daną usługę, ale również marka. Nasza firma musi zaistnieć w świadomości klientów i budzić pozytywne skojarzenia – tylko wtedy zajmiemy dobrą pozycję na rynku i będziemy mogli liczyć na zysk.

Jak skutecznie budować wizerunek przedsiębiorstwa za pomocą elementów graficznych? Czym jest identyfikacja wizualna i dlaczego jest obecnie jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na postrzeganie marki? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat brandingu przy użyciu przekazów wizualnych.

Budowanie wizerunku firmy

Budowanie wizerunki firmy - przykład sklepu

Wielu z nas może się wydawać, że wystarczy, że nasza firma świadczyć będzie usługi na wysokim poziomie, produkty będą wykonane z dbałością o najmniejszy szczegół, a obsługa sympatyczna i pomocna – klienci z pewnością to docenią. Okazuje się, że w rzeczywistości droga dotarcia do odbiorców naszych usług czy produktów jest dużo bardziej skomplikowana, zwłaszcza, jeśli działamy w branży, w której panuje duża konkurencja.

Decyzje zakupowe podejmujemy bowiem nie tylko na podstawie dostępnej nam wiedzy: cen czy przesłanek na temat jakości. Często działamy podświadomie, nie bardzo zdając sobie sprawę, dlaczego właściwie mamy większe zaufanie do jednego producenta, niż do reszty. W tym momencie do głosu dochodzą skojarzenia, które mamy z daną marką. W zależności od dziedziny przewagę dają konkretne cechy. Jeśli chodzi na przykład o żywność, jedni z nas wybierają produkty, które kojarzą się z tradycją i sprawdzonymi domowymi recepturami, inni wolą marki, które stawiają na nowoczesność i nietypowe rozwiązania. Bardzo często sięgamy po dany produkt nie dlatego, że jest on lepszy od innych, ale ponieważ kojarzy nam się z czymś pozytywnym. Wybieramy go, ponieważ przywołuje nam na myśl na przykład domową atmosferę albo podświadomie odbieramy go jako solidny i dobrze wykonany.

Jak to się dzieje, że firma kojarzy się klientowi z danymi cechami? Wszystko za sprawą brandingu, czyli świadomego kreowania wizerunku firmy. To skomplikowana procedura, w której udział bierze zwykle wielu specjalistów. Liczy się wszystko – od nazw produktów, przez ich opisy, po elementy wizualne. Zwłaszcza te ostatnie pełnią w XXI niezwykle istotną rolę.

Wizerunek firmy a identyfikacja wizualna

Spójna identyfikacja wizualna - elementy identyfikacji

Wszelkiego rodzaju przekaz wizualny ma ogromny wpływ na to, jak jest odbierana firma. Dlaczego? Otóż mówi się, że żyjemy w epoce obrazów – jest w tym wiele wiele prawdy, to właśnie one mają na nas największy wpływ i odgrywają ogromną rolę w tworzeniu pierwszego wrażenia. Jeśli firma ma być pozytywnie kojarzona, trzeba zatem zadbać o spójną identyfikację wizualną. Co to takiego?

Identyfikacja wizualna to wszystkie obrazy, symbole i zachowania, które mają stworzyć unikalny, pozytywny obraz naszej marki. W jej skład wchodzą przede wszystkim nazwa i logo, ale również kolorystyka, typografia, pieczątki, wszelkiego typu materiały wizualne: wizytówki, plakaty, ulotki, wystrój firmy, a nawet ubiór pracowników. Wszystko to, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, wpływa na to, jak odbierana jest nasza firma i jaki jej obraz tworzy się w głowie naszych klientów.

Niezwykle istotne jest nie tylko to, żeby nazwa czy logo budziły pozytywne skojarzenia, ale również – żeby zapadały w pamięć. Musimy pamiętać, że na rynku działa wielu przedsiębiorców, w tym naszych konkurentów – jeśli chcemy, żeby klienci nas zauważyli i docenili, musimy się jakoś wyróżnić.

Budowanie wizerunku firmy za pomocą identyfikacji wizualnej

Przykład pracy nad brandingiem firmy

Żeby stworzyć odpowiednią identyfikację wizualną, potrzebna będzie szczegółowa analiza rynku. Musimy wiedzieć, do jakiego klienta się zwracamy i jakie są jego potrzeby oraz upodobania. Tworzenie skutecznej identyfikacji wizualnej dobrze jest zacząć od stworzenia projektu, w którym odpowiemy sobie na najważniejsze pytania, w tym to kluczowe: z czym powinna kojarzyć się nasza firma?

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że na to pytanie nie ma jednej słusznej odpowiedzi. W przypadku różnych firm będzie ona brzmiała inaczej. Jeśli zajmujemy się ubezpieczeniami, nasza firma powinna kojarzyć się ze stabilnością, bezpieczeństwem, ciągłością. Jeśli projektujemy ubrania dla młodzieży, postawimy raczej na nowoczesność, oryginalność, wyłamywanie się ze schematów. Firma produkująca sprzęt komputerowy postawi na jakość i nowoczesne rozwiązania.

Określenie celu będzie niezwykle pomocne w stworzeniu identyfikacji wizualnej. Tą zajmuje się zwykle sztab specjalistów, w tym grafików, którzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak poszczególne elementy graficzne wpływają na odbiorcę. Będą oni umieli stworzyć logo i dobrać kolorystykę oraz typografię, która dobrze wyrazi to, co chcemy przekazać swoim klientom. W ten sposób stworzymy spójny wizerunek marki i będziemy mieli dużo większe szanse na dotarcie do klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *