Łączymy offline z online Darmowa wycena

Portfolio stron internetowych – na co zwracać uwagę?

widok portfolio offon

Szukając wśród agencji interaktywnych tej odpowiedniej do wykonania strony internetowej Twojej firmy, natkniesz się zapewne na jej portfolio. To drugi element, obok oferty wykonania strony, na który bacznie należy zwrócić uwagę, wybierając wykonawcę strony www.

Portfolio jest aktualnie niemal koniecznością wśród agencji interaktywnych, choć nie znaczy to, że wszystkie je mają. Co więcej, samo posiadanie portfolio nie wystarczy, by uznać, że agencja dobrze wykona swoją robotę. Jak powinno wyglądać profesjonalne portfolio stron internetowych? Na co klienci muszą być szczególnie wyczuleni przeglądając strony internetowe z portfolio danej agencji? Dlaczego powinno się wybierać tylko agencję z portfolio? Odpowiemy na te pytania w artykule, zaczniemy jednak od podstawowej kwestii – czym portfolio właściwie jest?

Co to jest portfolio?

Modne słowo, które robi karierę zwłaszcza w branżach kreatywnych. Dla grafika, fotografa, programisty, copywritera portfolio znaczy o wiele więcej nic CV. Portfolio jest w sensie dosłownym po prostu teczką lub segregatorem z przykładowymi pracami artysty. W znaczeniu szerszym portfolio jest każdą formą – internetową, multimedialną, papierową – prezentacji prac, dokonań, projektów danej osoby lub firmy. Mogą to być zdjęcia dla modeli oraz fotografa, szkice dla artysty, wizualizacje wykonanych projektów dla architekta, przykłady zaprojektowanych plakatów czy banerów dla grafika, teksty dla copywritera czy dziennikarza, wizualizacje obiektów dla firm budowlanych. Agencja interaktywna będzie się chwaliła wykonanymi stronami internetowymi oraz kampaniami reklamowymi. Jej portfolio znajduje się zazwyczaj na jej stronie internetowej jako oddzielna zakładka.

Jak powinno wyglądać portfolio agencji interaktywnej?

W portfolio agencji internetowej znajdują się najlepsze wykonane przez nią strony www. Takie portfolio ma formę zbioru screenshotów, czyli zrzutów ekranu z tych stron oraz krótkiego opisu wyjaśniającego, co zostało wykonane w tym projekcie. Portfolio ze stronami internetowymi nie powinno być przeładowane – ani przykładami, ani treścią. Nie ma to być zbiór wszystkich wykonanych realizacji, a jedynie tych najlepszych. Optymalnie od około 10 do 15 przykładów, tak by dało się spokojnie zapoznać ze wszystkimi. Forma prezentacji ma być prosta i czytelna, a opisy zwięzłe, ale merytoryczne.

Na co zwracać uwagę w portfolio agencji?

Wchodzisz jako potencjalny klient na zakładkę portfolio stron internetowych agencji interaktywnej. Znajdujesz tam szereg estetycznych zrzutów ze stron www wraz z bardzo zachęcającymi opisami projektów. Co powinno przykuć Twoją uwagę?

Jakość, nie ilość

Przeglądaj dokładnie projekty pod względem jakości i dokładności ich wykonania. Odwiedzaj zaprojektowane strony i sprawdzaj, jak się na nich nawiguje, jak się prezentuje z bliska grafika czy strona zachęca do zakupienia usług czy produktów danej firmy? Nie kieruj się ilością – to że firma wrzuciła do portfolio 50 swoich projektów, nie znaczy, że jest dobra. Ma duży przerób i lubi się chwalić realizacjami – to na pewno, ale czy idzie za tym jakość? Lepiej znaleźć w portfolio 5 fantastycznych projektów niż 30 średniej jakości.

Branże stron www z portfolio

Zwróć uwagę, w jakich branżach do tej pory agencja realizowała projekty. Czy znajdziesz w portfolio przykład z Twojej branży? Jeśli tak, to jak został wykonany? Jeśli agencja interaktywna miała już do czynienia z Twoją branżą i odwaliła kawał świetnej roboty, jest spora szansa, że powtórzy ten wyczyn przy projektowaniu strony Twojej firmy.

Typy stron internetowych z portfolio

Potrzebujesz strony korporacyjnej – szukaj w portfolio stron internetowych takich przykładów. Interesuje cię sklep internetowy – sprawdź, czy agencja ma w portfolio ten dość kompleksowy i skomplikowany typ strony internetowej.

realizacja z portfolio offon

Aktualność projektów

Dobrze by było, gdyby w portfolio znajdowała się informacji na temat okresu, w którym dany projekt został wykonany. Dzięki temu będziesz mógł stwierdzić, czy jest ono aktualizowane i czy nowe projekty się w nim pojawiają. Jeśli zauważysz, że agencja ma w portfolio stron internetowych realizacje najwcześniej sprzed 5 lat, lepiej szukaj innego wykonawcy. Kilka lat w tym biznesie to szmat czasu.

Możliwość weryfikacji projektów

Screenshoty i opisy stron internetowych z portfolio powinny być uzupełnione o możliwość kliknięcia na link i przeniesienia na stronę. W ten sposób możesz zweryfikować sam, czy projekt rzeczywiście Ci się podoba. Jeśli portfolio zawiera tylko opisy lub przykłady bez nazw klientów i linków, które trudno zweryfikować, nie świadczy to najlepiej o agencji.

Zakres prac nad danym projektem

Z opisu realizacji wyczytaj, czym zajmowała się agencja przy nim – czy projektowała grafikę, wdrażała system, dostarczała szablony HTML, tworzyła layout lub system nawigacji, integrowała strony z innymi systemami lub stronami, przygotowywała ją do strategii marketingowej? Szukaj agencji, która ma już na koncie projekty obejmujące zadania, którymi jesteś zainteresowany.

Kreatywność czy rzemiosło?

To trudny punkt do zrealizowania, ale dość ważny. Spróbuj po przejrzeniu strony www i opisie zlecenia wywnioskować, czy agencja musiała przy projekcie wykazywać się kreatywnością, czy raczej rzemieślniczo tworzyła stronę, opierając się na gotowych szablonach, szeroko dostępnych rozwiązaniach oraz wskazówkach i wytycznych klienta.

Jakie zastosowano rozwiązania?

Jeśli znasz się trochę na stronach internetowych i tym jak powinny one wyglądać, by uchodzić za profesjonalne i funkcjonalne, oceń, jakie rozwiązania zastosowano w stronach internetowych z portfolio agencji. Czy są to najnowsze i najlepsze dostępne na rynku opcje?

Dlaczego powinno się wybierać agencję z portfolio?

Wybieranie agencji interaktywnej, która nie posiada portfolio lub decydowanie się na współpracą z daną agencją bez wnikliwej analizy stron wykonanych przez nią projektów to trochę jak kupowanie kota w worku.

biuro agencji interaktywnej

Dotychczasowe realizacje agencji, w dodatku te uznawane przez nią samą za najlepsze projekty, powiedzą Ci o wiele więcej o jakości wykonywanych przez nią usług niż usłyszysz od jej właścicieli lub wyczytasz w ofercie. Jeśli strony internetowe z portfolio zachwycą cię, będą podobne do tego, czego oczekujesz, będą pochodzić z tej samej branży i stosować wymagane przez Ciebie rozwiązania – możesz bez przeszkód decydować się na współpracę z agencją.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *