Łączymy offline z online Darmowa wycena

Jaki jest koszt strony internetowej?

pieniądze

Koszt strony internetowej to jeden z ważniejszych czynników, wpływających na wybór wykonawcy. Jakie są istotne czynniki wpływające na jego wysokość? Czy zawsze warto oszczędzać na wykonaniu strony? Sprawdźmy!

Zdecydowana większość polskich firm ma stronę internetową – według danych za 2016 roku aż 80 procent (źródło). Jednak sam fakt posiadania strony www nie oznacza, że polskie firmy aktywnie promują się w Internecie. Wiele stron jest nieaktualizowanych od lat, zdarzają się projekty brzydkie, niespójne, niespełniające wymagań klientów, nieczytelne. To wynik błędnej decyzji wyboru specjalisty do wykonania strony www. Koszt takiej strony jest tym, na co przedsiębiorcy najczęściej zwracają uwagę – szukają najtańszego wykonawcy. Ponadto tylko 34% firm korzysta z opcji reklamy w sieci, a zatem nie marnotrawi potencjał marketingowy firmowych stron www – ponownie powodem jest oszczędność. Być może problemem jest niewiedza w kwestii tego, co tak naprawdę składa się na koszt strony internetowej i tym samym za co przedsiębiorca płaci, zlecając fachowcy jej wykonanie. Postaramy się odpowiedzieć w artykule na to pytanie.

 

Co się składa na koszt strony internetowej?

Jeśli rozglądałeś się za ofertami o stworzenie strony internetowej lub prosiłeś już freelancera czy agencję o wycenę, to zauważyłeś pewnie, że koszt strony www waha się od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. Z czego to wynika? Strona stronie nierówna, mówiąc krótko!

Każda strona internetowa zawiera inne elementy. Wyróżniamy

  • Proste strony np. strony wizytówki dla małych firm, które zawierają do kilku podstron i mają na celu przedstawienie podstawowych danych o firmie: adres, dojazd, rodzaj wykonywanych usług, dane kontaktowe.
  • Bardziej rozbudowane strony np. kompleksowe strony producentów z pełną ofertą usług czy produktów, cennikiem, historią marki, referencjami od klientów czy strony korporacyjne, które mają najczęściej podstrony na temat ofert pracy, misji, wizji, historii firmy. Do tej kategorii należą także sklepy internetowe, portale internatowe czy serwisy z ogłoszeniami lub aukcjami.

Koszt wykonania strony www w dużej mierze zależy od jej rodzaju. Ponadto cena prawie zawsze ma związek z branżą oraz jej konkurencyjnością – im więcej firm w danym biznesie, tym więcej wysiłku należy włożyć, aby  wyróżnić się na tle przeciwników. Pociąga to za sobą większe koszty.

 

Czynniki wspólne wpływające na koszt strony

lista elementow

Koszt strony www łączy się też z tym, do jakich celów ma ona służyć przedsiębiorcy – czy ma być narzędziem marketingowym, służyć przedstawieniu firmy, promować markę, sprzedawać produkty, zachęcać potencjalnych pracowników do kontaktu, edukować? Pomimo tych różnic, można wyodrębnić czynniki wspólne dla wszystkich branż oraz typów stron www, które będą bezpośrednio wpływać na koszt strony internetowej danej firmy.

Przygotowanie grafiki

Im więcej grafiki, im bardziej jest ona pełna detali oraz unikalna, tym większy koszt. Jeśli wystarczą Ci stockowe fotki z darmowych banków www, wtedy koszt dodania ich do strony będzie zerowy. Jeśli jednak oczekujesz wysokiej jakości  oryginalnych zdjęć i grafiki oraz bogatej szaty graficznej, musisz liczyć się z dodatkowym koszem związanym z fotografią reklamową, w wysokości nawet kilkuset złotych.

System CMS

CMS to panel administracyjny pozwalający właścicielowi strony www dowolnie ją edytować. Strony z CMS są dynamiczne, w przeciwieństwie do stron www statycznych, które nie posiadają CMS i właściciel nie może dokonać na nich żadnych zmian – bez ingerencji bezpośrednio w kodzie strony. Oczywiście koszt strony www z CMS jest większy. Więcej informacji w artykule o systemach cms.

Integracje

Koszt strony www podniesie się, jeśli zechcesz zintegrować ją z zewnętrznymi systemami, mediami społecznościowymi czy mapami Google. W przypadku sklepu internetowego, sporo dodatkowych kosztów strony internetowej dojdzie w przypadku wyboru zintegrowania go z automatycznymi metodami płatności, automatycznym system wystawiania faktur oraz z usługami kurierskimi czy portalami takimi jak allegro, ceneo, opineo czy nokaut.

Wersje językowe

Jeśli chcesz dotrzeć do klientów zza granicy i potrzebujesz innych wersji językowych swojej strony, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami za wykonanie strony www. Po pierwsze, inna wersja językowa wymaga znalezienia i opłacenia tłumacza, który przełoży treści na Twojej stronie, a po drugie wymaga stworzenia kolejnych wersji strony.

Urządzenia mobilne

Wielu konsumentów korzysta ze smartfonów, by szukać informacji w Internecie. Dopasowanie strony internatowej do urządzeń mobilnych zwiększa koszt jej wykonania, ale warto go ponieść – strona niedobrze dopasowana będzie nieczytelna na małym ekranie komórki, niewygodna w użytkowaniu i tym samym nie spełni swoich funkcji. Więcej informacji w artykule o responsywnych stronach internetowych.

Blog

Blog to narzędzie content marketingowe, które pozwala na komunikację z użytkownikami, a także może generować dodatkowy ruch na stronie. Jednak stworzenie panelu z blogiem, do którego przedsiębiorca czy pracownicy jego firmy będą mogli w przyszłości samodzielnie dodawać nowe wpisy, zwiększy koszt strony internetowej.

Galeria zdjęć

Często firmy chcą pochwalić się swoimi realizacji, dodać zdjęcia produktów – w tym celu potrzebują estetycznej galerii zdjęć. Dodanie jej do strony www zwiększy jej koszt. Jak bardzo, to zależy już od objętości takiej galerii oraz tego, czy ma być ona stałym, zamkniętym zbiorem, czy właściciel strony chce mieć dostęp do modyfikowania jej w późniejszym czasie.

Katalog produktów i usług

O ile dodanie katalogu produktów czy usług zwiększy koszt strony www, zależy od objętości takiego katalogu oraz jego zawartości. Możesz mieć do czynienia z katalogiem ze zdjęciami, opisem, cenami, który jest dość rozbudowany, obejmuje nawet kilkadziesiąt pozycji. Katalog może mieścić się na jednej podstronie – może przyjąć formę listy dostępnych produktów czy usług, ale zdarza się, że firma chce mieć oddzielną podstronę dla każdego typu czy rodzaju produktów.

Portfolio

Dodanie portfolio do strony internetowej podniesie jej koszt, ale podobnie jak w przypadku katalogu, cena za dodatkową opcję z portfolio zależy od indywidualnych preferencji przedsiębiorcy. Portfolio jest ściśle związane z branżą – może mieć formę case study (w przypadku np. usługodawców), zdjęć (np. w przypadku firm produkcyjnych, remontowych, dekoratorskich itp.), zrzutów z wykonanych stron www (np. agencje interaktywne) czy przykładowych tekstów (copywriterzy).

 

Co jeszcze wpływa na koszt strony?

notatnik i laptop

Powyższe elementy nie wyczerpują listy czynników wpływających na koszt strony www. Istnieją jeszcze składniki, które warunkują koszt oraz czas przygotowania powyższych komponentów. Zaliczyć możemy do nich wspomniane już wyżej: branżę, w której dana firma funkcjonuje oraz panującą tam konkurencyjność.

Ponadto znaczenie ma wielkość firmy. Im większa jednostka, z dużą ilością oddziałów czy fabryk oraz wieloma pracownikami – tym większy koszt strony www. Ogromne korporacje potrzebują wielu podstron o różnej strukturze, by dokładnie opisać swoją działalność i zawrzeć na stronie internetowej wszystko to, co potrzebne. Można założyć, że wielkość firmy przekłada się na ilość informacji na stronie, a ta znacząco wpływa na koszt strony www. Jednak także mniejsze przedsiębiorstwa mogą mieć potrzebę zawarcia dużej ilości informacji, bo np. mają nietypową działalność czy szeroką gamę usług. Im więcej informacji na stronie, tym wyższa cena. Wielkość asortymentu warunkuje objętość i zawartość katalogu produktów czy portfolio, a tym samym koszt strony internetowej.

Istotna jest również charakterystyka grupy klientów. Konsumenci zamożni, wymagający, z niszowych grup społecznych, mają wyższe wymagania, a tym samym strona internetowa przedsiębiorstwa musi odznaczać się nienagannością, wysokiej jakości grafiką, specjalistycznymi tekstami. To oczywiście będzie więcej kosztować.

 

Taniej nie zawsze znaczy lepiej!

spotkanie biznesowe

Jak widać jest bardzo wiele czynników warunkujących koszt strony www, od elementów składowych strony po profil samej firmy czy strukturę grupy jej klientów. Nie powinno zatem dziwić, że ceny za wykonanie strony www tak znacznie się różnią.

Koszt strony internetowej zależy też od tego, kto ją wykona. Czy masz do czynienia z profesjonalistą, czy amatorem; jakie jest portfolio, doświadczenie i umiejętności danego wykonawcy. Ile czasu musi poświęcić na daną stroną i jak bardzo będzie zaangażowany w to, by dogłębnie poznać Twoją firmę i jej potrzeby, a tym samym stworzyć odpowiednią stronę www.

Nie warto oszczędzać na stronie www – tanio nie znaczy w tym przypadku lepiej. Za małe pieniądze dostaniesz stronę, która będzie nijaka, nieestetyczna czy mało funkcjonalna. Strona www może być filarem strategii marketingowej Twojej firmy w Internecie – dopilnuj, by ten filar był dobrej jakości, tak jak oferowane przez Twoją firmę usługi czy produkty.

 

Więcej informacji znajdziesz w artykule o cenie strony internetowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *