Łączymy offline z online Darmowa wycena

Firmowe strony internetowe – jak zapewnić sobie sukces w sieci?

Prowadzenie biznesu bez firmowej strony internetowej jest coraz trudniejsze. Dlaczego? Obecnie ok. 75% Polaków ma dostęp do Internetu, a najpopularniejszą aktywnością, którą wykonują w Sieci, jest szukanie produktów, usług czy marek.

Tym samym firmowe strony internetowe otwierają drogę do pozyskiwania wielu milionów potencjalnych klientów. Jednak samo posiadanie strony internetowej jeszcze nie gwarantuje sukcesu. Co zatem każdy właściciel firmy powinien wiedzieć o stronach internetowych?

Po co firmom strony internetowe?

Zgrany zespół pracowników

Strony internetowe często są wizytówkami firm w sieci. To właśnie na nich potencjalny klient szuka informacji o usługach, produktach czy o samej firmie oraz danych kontaktowych. Poza funkcją wizerunkową czy informacyjną, firmowe strony internetowe zwykle są również formą reklamy, albo miejscem, do którego kierują inne środki reklamowe (ulotki, plakaty). Bardzo ważną rolą strony, nie zawsze docenianą przez firmy, jest możliwość natychmiastowego kontaktu z potencjalnym klientem. Umożliwiają to chaty czy proste w obsłudze formularze kontaktowe.

Przed zamówieniem strony internetowej warto dokładnie określić jej funkcje. Poza standardowymi zadaniami (informacyjnymi, komunikacyjnymi), firmy wykorzystują strony internetowe np. jako:

  • Kanał dystrybucji treści – który świetnie wspiera komunikacje z klientami, a w konsekwencji budowanie eksperckiego wizerunku firmy oraz działania SEO
  • Kanał sprzedaży online – w formie sklepu internetowego czy internetowego katalogu produktów

Czym wyróżniają się strony internetowe dla firm?

Projektowanie strony internetowej przez grafika

„Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz” – chociaż to powiedzenie można uznać za truizm, w internecie nabiera ono wielkiego znaczenia. Internauta jest bardzo wymagający: oczekuje, że strony internetowe dla firm będą się ładować w mgnieniu oka, przykuwać uwagę nieszablonowym projektem graficznym, a ich obsługa będzie dziecinnie prosta. Jeśli dana strona nie spełni oczekiwań, wystarczy jeden klik, by wybrać kolejną pozycję spośród tysięcy wyników wyszukiwania.

W takim razie jakie firmowe strony internetowe mają największe szanse zatrzymać potencjalnego klienta?

Nowoczesne i estetyczne

We współczesnym świecie zewsząd jesteśmy otaczani obrazami. I to właśnie zdjęcia czy grafiki przykuwają uwagę lub odwrotnie – odrzucają potencjalnego odbiorcę. Internauci są przyzwyczajeni do coraz wyższych standardów w projektowaniu stron. Wysoko cenią sferę estetyczną, która wpływa na pozytywny odbiór firmy.

Responsywne

W większości branż ponad 50% użytkowników stron internetowych pochodzi z ruchu mobilnego. Co więcej, trend ten wzrasta. To sprawia, że firmowe strony internetowe w technologii RWD, czyli dostosowane do telefonów czy tabletów, stają się standardem.

Szybkie

Internauta jest niecierpliwy. Po co czekać kilkanaście sekund na to, aż strona się załaduje, skoro w tym czasie można rzucić okiem na kilka kolejnych? Optymalny czas ładowania stron internetowych to 3 sekundy, a maksymalnie 5 sekund. Szybkość ładowania strony jest też istotna dla działań z zakresu SEO.

Jak powinny wyglądać skuteczne strony internetowe dla firm?

Prostota jest podstawą projektowania stron internetowych dla firm

Statystyczny internauta w ciągu zaledwie 3 sekund decyduje o tym, czy zostaje na stronie czy szuka dalej. Im dłużej strona się ładuje, tym mniejsze szanse, że zostanie on na stronie. Jednak zatrzymanie użytkownika na stronie to połowa sukcesu. Ważne jest też „dobre pierwsze wrażenie”, wspomniane na początku artykułu. Na jakie elementy zwracać uwagę, by maksymalnie wykorzystać szanse na zatrzymanie internauty jak najdłużej na stronie internetowej?

Estetyczny minimalizm

Współczesne strony www wyróżniają się czystym designem. Jest w nich miejsce na puste przestrzenie, co pozwala skutecznie eksponować najważniejsze elementy. Niesłabnącym trendem (promowanym m. in. przez Google) jest flat design. Styl ten wpisuje się w „czysty design” i cechuje się geometrycznymi kształtami, ograniczoną ilością grafik i kolorów. Projektanci www coraz chętniej wzbogacają strony internetowe o subtelne animacje i paralaksy. Założenie, że wszystkie najważniejsze elementy i informacje powinny wyświetlać się natychmiast po załadowaniu strony internetowej firmy, dawno odeszło do lamusa. Dzisiaj strony internetowe, szczególnie dla firm, nie przytłaczają nadmiarem informacji na stronie startowej. Zamiast tego zachęcają do dalszego eksplorowania, poprzez wzbudzenie zainteresowania (np. ciekawą grafiką czy hasłem).

Kolory

To nie przypadek, że niebieski jest dominującym kolorem stron internetowych dla firm. Często jego wybór to nie kwestia gustu, a psychologii koloru, bowiem budzi on zaufanie i uspokaja. Oczywiście niebieski nie sprawdzi się w każdym biznesie, ale inteligentnie zastosowany kolor może znacząco wpłynąć na osiąganie celów biznesowych.

Fonty

Strony internetowe to doskonałe miejsce na podkreślenie filozofii firmy czy jej wartości. Często ducha firmy najlepiej oddają nie słowa, a fonty. Podkreślają one charakter marki (luksusowy, przyjazny) lub sugerują dążenie do nowoczesności czy przywiązanie do tradycyjnych wartości.

Tekst

Firmowe strony internetowe to miejsce na przedstawienie istotnych informacji (np. oferty), dlatego liczy się przemyślany układ tekstu – ułatwiający szybkie dotarcie do najważniejszych informacji. Na to czy tekst można łatwo przeskanować wzrokiem składają się takie elementy jak: podział na nagłówki i akapity, optymalne interlinie, konsekwentne wyrównania, czytelne fonty (w tym ich wielkość, czy kolor). Istotne jest też dopasowanie układu tekstu do urządzeń mobilnych, tak by czytanie było maksymalnie wygodne.

Zdjęcia i filmy

Idealnie, jeśli firmowe strony internetowe wypełniają autorskie grafiki, zdjęcia z dedykowanych sesji fotograficznych czy stworzone z myślą o stronie www filmy. Takie materiały nie dość, że wyróżniają firmę na tle konkurencji, to jeszcze zwiększają jej wiarygodność. Indywidualna szata graficzna wpływa pozytywnie na zainteresowanie użytkownika stroną internetową, co może wydłużyć czas jego wizyty.

W przypadku ograniczonego budżetu, firmowe strony internetowe z powodzeniem można wzbogacić o materiały z płatnych banków zdjęć. Trzeba jednak liczyć się z tym, że podobne grafiki mogą pojawiać się na setkach innych stron internetowych.

Spójny wizerunek

Niezależnie od panującej mody w projektowaniu, nie można zapomnieć o spójności strony internetowej z komunikacją wizualną firmy. Pomaga ona budować świadomość marki. O spójnej komunikacji wizualnej decydują takie elementy jak: fonty, kolory czy styl na wszystkich materiałach promocyjnych i firmowych.

Jakie czynniki decydują o sukcesie firmowej strony internetowej?

Osiągnięcie sukcesu

Wyjątkowość i kreatywność to często za mało, by firmowe strony internetowe podbiły serca internatów. Co, poza aspektami wizualnymi, cechuje najlepsze strony dla firm?

  • Czytelna architektura informacji – dzięki niej internauta szybko i za pomocą jak najmniejszej ilości akcji znajduje ważne dla siebie treści czy funkcje. Poprawnie zaprojektowana architektura informacji wpływa pozytywnie również na SEO.
  • Zachowanie znanych schematów (np. logo w lewym, górnym rogu, wykorzystywanie ikon do wyróżnienia istotnych informacji). Internauci wolą strony oparte na znanych schematach, bowiem są one prostsze w obsłudze.
  • Reklama strony www – to dzięki niej na stronie internetowej powstaje ruch. Bez niego strony internetowe dla firm są praktycznie bezużyteczne.

Większość osób lubi rzeczy znane, a tym samym łatwe w obsłudze. Poza tym internauta zwraca uwagę na takie elementy jak czytelna architektura informacji, responywność, szybkość ładowania strony czy wyjątkowość i estetyka szaty graficznej. To oznacza, że najczęściej sukces firmowej strony internetowej tkwi w balansie między innowacyjnością i świeżością, a tym co intuicyjne i sprawdzone. Pamiętajmy, że znacznie ważniejszy od wysokości budżetu jest wybór odpowiedniego wykonawcy strony internetowej, który rozumie potrzeby internautów i potrafi zaprojektować witrynę, która je zaspokoi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *