Łączymy offline z online Darmowa wycena

Czym jest CMS i dlaczego warto go mieć na stronie internetowej?

wybor cmsa dla firmy

Strony internetowe mają coraz większe znaczenie w prowadzeniu własnego biznesu. Wpływają na wizerunek firmy, są wykorzystywane jako forma reklamy, pełnią funkcje informacyjne czy sprzedażowe. Jak w pełni wykorzystać potencjał stron internetowych? Zamówić taką, która posiada CMS.

Czym jest CMS?

CMS (Content Management System) to system zarządzania treścią. Umożliwia on edycję treści na stronie internetowej, dodawanie/usuwanie wpisów czy wgrywanie zdjęć do galerii bez znajomości języków programowania. W przypadku rozbudowanych stron internetowych CMS pozwala na bardziej zaawansowane działania, np. na moderacje komentarzy, dodawanie/usuwanie produktów w sklepie, tworzenie galerii, tabelek czy zarządzanie newsletterem.

 

Dlaczego CMS jest ważny?

Z punktu widzenia właściciela strony internetowej CMS jest niezbędnym narzędziem do zarządzania stroną bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Strony internetowe są skutecznym narzędziem (informacyjnym, promocyjnym, sprzedażowym, dystrybuującym treści), kiedy „żyją”, czyli gdy ich treść jest na bieżąco aktualizowana. Wyobraźmy sobie firmowe strony internetowe, których celem jest przedstawienie oferty. Zakres usług i/lub asortyment, ceny (w tym promocje), dostępność produktów, terminy realizacji czy warunki realizowania usług mogą zmieniać się w ciągu roku wielokrotnie. Bez CMS-a właściciel strony musiałby przedstawiać na stronie nieaktualną ofertę, samodzielnie ingerować w kod strony lub każdorazowo korzystać z usług programisty.

CMS to nie tylko możliwość prostej edycji treści na stronie. System ten umożliwia dodawanie nowych wpisów, np. będących aktualnościami z życia firmy czy  blogowymi postami. Tworzenie aktualności lub eksperckich blogów firmowych zwiększa wiarygodność przedsiębiorstwa, przekłada się pozytywnie na działania SEO i jednocześnie pozwala na nawiązanie kontaktu z odbiorcami strony internetowej. Przy bardziej rozbudowanych CMS-ach właściciel strony internetowej może umożliwić gościom m. in.:

  • Pisanie komentarzy
  • Dodawanie ocen/opinii
  • Zapisywanie się do newsletteru

System do zarządzania treścią umożliwia moderowanie komentarzy i opinii oraz zarządzanie wysyłką wiadomości i listą odbiorców.

CMS to także doskonałe i proste narzędzie do zarządzania multimediami na stronie, które umożliwia aktualizowanie lub dodawanie nowych galerii. Takie galerie wykorzystywane są podstronach pełniących rolę portfolio, referencji czy realizacji.

 

Które CMS-y są najpopularniejsze?

Zarówno wg. światowych, jak i polskich trendów, absolutnym liderem w rankingu popularności jest WordPress (ponad 50% stron jest oparta właśnie na tym systemie zarządzania treścią). Na drugim miejscu plasuje się Joomla! (ok. 10%) oraz Drupal (2%). Każdy z tych CMS-ów działa na licencji Open Source, czyli jest bezpłatny i rozwijany przez Internautów. Jednak czy najpopularniejszy CMS zawsze jest najlepszym wyborem? Poznajmy je bliżej:

WordPress

panel wordpress

Ten system do zarządzania treścią pierwotnie służył do zarzadzania blogami. Dzisiaj z powodzeniem wykorzystują go nie tylko blogerzy, ale również właściciele stron firmowych czy sklepów internetowych. Ogromną zaletą WordPressa jest jego przejrzystość i intuicyjna obsługa. Do plusów należy także duża społeczność, która zapewnia wsparcie merytoryczne w zakresie jego obsługi oraz spora ilość darmowych szablonów oraz wtyczek.

Niestety WordPress nie sprawdza się do zarządzania treścią na rozbudowanych stronach. Aby osiągnął wysoką funkcjonalność, konieczne jest instalowanie wielu wtyczek. Z kolei zbyt duża ilość wtyczek negatywnie wpływa na działanie skryptu. Ponadto ze względu na swoją popularność ten CMS jest częściej narażony na ataki. Dodatkowo prostota obsługi WordPressa powoduje ograniczenia. W przypadku bardziej zaawansowanych modyfikacji (np. zmiana/dodanie pola czy zmiana grafiki) często wymaga znajomości języków programowania.

Joomla

panel joomla

CMS cieszy się wyjątkową popularnością wśród polskich programistów. Jest bardziej zaawansowany od WordPressa, dlatego często wykorzystuje się go do tworzenia rozbudowanych stron internetowych.

CMS Joomli! posiada sporo opcji, dlatego bywa odbierany jako skomplikowany w obsłudze. Jednocześnie pozwala na łatwe zarządzanie stroną z dużą ilością podstron, a także oferuje bardziej zaawansowane możliwości administracji. Joomla! posiada sporo darmowych modułów i wtyczek (chociaż mniej niż WordPress, a część z nich jest odpłatna). Wadą Joomli! jest dość długie ładowanie rozbudowanych stron, bowiem skrypt zajmuje stosunkowo dużo zasobów serwera.

Drupal

panel drupal

Ten system do zarządzania treścią polecany jest przede wszystkim do rozbudowanych stron internetowych. Standardowe funkcje Drupala obejmują np. rejestracje użytkowników czy zarządzanie profilem. CMS umożliwia również zmianę wyglądu strony. W przeciwieństwie do Joomli! czy WordPressa, Drupal jest kompleksową, elastyczną i podatną na modyfikację platformą. Niestety Drupal nie jest przyjaznym i prostym w obsłudze CMS-em. Zarządzania treścią za jego pomocą wymaga wiedzy informatycznej. Przy dużym ruchu na stronie Drupal generuje także znaczące obciążenie serwera.

CMS Open Source, licencjonowany czy autorski – jakie mają zalety i wady?

Na rynku dostępne są nie tylko CMS-y Open Source (np. wymieniony wyżej WordPress, Joomla! czy Drupal), ale także CMS-y licencjonowane i autorskie. Czym się różnią, jakie są ich wady, a jakie zalety?

CMS Open Source

Korzystanie z CMS-ów Open Source niesie ze sobą nie tylko finansowe korzyści. W razie pytań czy problemów zwykle otrzymamy pomoc na forach, powszechnie dostępne są też liczne instrukcje obsługi czy instalacji. Wiele firm zna najpopularniejsze CMS-y, więc w razie bardziej zaawansowanych zmian, bez trudu znajdziemy taką, która je wprowadzi.

Wśród największych wad CMS Open Source wskazuje się zwiększone ryzyko włamań na strony internetowe. Kod do takiego CMS-u jest ogólnodostępny i każdy ma możliwość wgłębienia się w jego strukturę. Osoby o bardziej zaawansowanej wiedzy programistycznej są w stanie znaleźć błędy, pozwalające atakować strony internetowe. Aby dbać o witrynę opartą na CMS-ie Open Source, niezbędne jest regularne aktualizowanie systemu zarządzania, co z kolei może rodzić problemy z wtyczkami i motywami.

Autorski CMS

panel offon cms

CMS autorski to rozwiązanie dedykowane, napisane specjalnie pod potrzeby zamawiającego stronę. Teoretycznie jest prostszy w obsłudze od rozwiązań darmowych, ponieważ znajdą się w nim dokładnie te ustawienia i rozszerzenia, których potrzebujemy. CMS autorski, stworzony przez dobre firmy, jest bezpieczniejszy i zmniejsza ryzyko włamań na strony internetowe (kod nie jest ogólnie dostępny, przez co trudniej go złamać).

Niestety i to rozwiązanie posiada wady. Przy szkoleniu osoba zamawiająca stronę jest zdana na autora systemu. Podobnie w przypadku ewentualnych zmian na stronie i dodawaniu nowych funkcjonalności. Oczywiście, jeśli współpraca z firmą układa się bez zarzutu, nie jest to problem. Jednak jeśli z jakichś przyczyn właściciel strony chce zmienić firmę obsługującą stronę internetową, będzie to zadanie trudniejsze  Ponadto dodanie nowych funkcjonalności wiąże się z rozbudową dedykowanego kodu, co jest zdecydowanie droższe od zainstalowania wtyczki.

CMS licencjonowany

Rozwiązaniem łączącym zalety CMS-a Open Source i autorskiego jest CMS licencjonowany. W tym wariancie płacimy za licencje umożliwiającą wykorzystywanie systemu zarządzania treścią, ale w jej ramach otrzymujemy techniczne wsparcie. Taki CMS zwykle jest bezpieczniejszy od CMS-ów Open Source-owych, często jest także bardziej ekonomiczny od dedykowanych systemów.

Jaki CMS wybrać?

zespół cieszący się z sukcesu

Wybór optymalnego CMS-a nie jest prosty. Przed ostateczną decyzyjną warto rozważyć takie czynniki jak:

  • Cena – rozwiązania Open Source z reguły są tańsze
  • Bezpieczeństwo – zwykle bezpieczniejsze są CMS-y licencjonowane i autorskie
  • Wiedza programistyczna zamawiającego stronę – dla laików najlepszym rozwiązaniem jest CMS autorski albo intuicyjny WordPress
  • Wsparcie techniczne – w przypadku CMS-ów autorskich i licencjonowanych zamawiający jest zdany na ich twórców
  • Rozbudowanie strony www – w tym przypadku lepiej wybrać dedykowany system do zarządzania treścią
  • Wyjątkowe potrzeby – strony o bardzo rozbudowanej, innowacyjnej funkcjonalności lepiej działają na dedykowanych rozwiązaniach, które gwarantują pełną elastyczność przy tworzeniu skryptów. Unikniemy w ten sposób „konfliktu” gotowych wtyczek i modułów oraz lepiej zoptymalizujemy stronę, przez co będzie zajmować minimalną ilość zasobów serwera.

Dopiero dogłębna analiza wszystkich czynników, a także gotowość do ewentualnego wdrożenia się w nowy CMS, pozwoli wybrać optymalne rozwiązanie. Najlepiej przetestować kilka rozwiązań, zanim wybierzemy takie, które w pełni spełni nasze oczekiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *